Hier vindt u alles terug over het programma van de N-VA-afdeling.

Tienen werkt: werken in eigen streek

Tewerkstelling is voor N-VA een bron van welvaart en welzijn voor Tienen.

• Onder het beleid van Johan Dewolfs sloot Tienen als eerste in de regio een  strategische samenwerking met de VDAB af.  Op basis van objectieve gegevens maakten Tienen en de VDAB afspraken over de wijze waarop ze werkzoekenden optimaal kunnen activeren op weg naar een job in het reguliere circuit. Hierbij wordt ingezet op maatwerk:
    • Talentenplatform: denktank voor het onderwijs, bedrijven en bemiddelaars.
    • Werkplekleren: dit biedt aan bedrijven en jongeren de uitgesproken kans om met elkaar vertrouwd te geraken.  De jongeren werken via een loop- of instapstage (IBO) gedurende een afgesproken periode in een bedrijf, gecombineerd met zijn of haar studies.  Een aanwerving na afloop van de stage kan een mooi eindresultaat betekenen.
    • Schoolverlatersdag en jobbeurs: we maken leerlingen bewust van latere jobmogelijkheden in Tienen en brengen potentiële werknemers en ondernemingen samen.
  • De bedrijventerreinen tussen Leuven en Tienen zijn verzadigd, wij hebben de opportuniteit in handen om hierop in te spelen:
    • Hiertoe dient het soldatenveld (45ha) ontsloten te worden. We gaan hiervoor in overleg met het gewest en de provincie.  De aanleg van de Oostelijke ring krijgt voorrang op de aanleg van de Noordelijke ring.
    • In Tienen hebben we 15ha vervuilde, onbenutte en leegstaande bedrijfsgronden en -panden.  Het is voor N-VA prioritair om deze bedrijfsgronden opnieuw te benutten.  De Provinciale Ontwikkelings Maatschappij (POM) zal hierin een actieve rol opnemen.
  • De invulling van de Nelissensite (ontwikkeling van grootschalige detailhandel aan de Leuvenselaan) zorgt voor 120 voltijdse arbeidsplaatsen.  De stad levert de socio-economische vergunning af, de provincie keurt de bouwaanvragen goed.  N-VA wil met de ontwikkelaar een éénzijdige verbintenis sluiten om handelsversterkende maatregelen te nemen voor het kernwinkelgebied.  Deze site zal verschillende grote winkels naar Tienen brengen, zodat onze inwoners zich niet meer moeten verplaatsen naar andere steden.

Tienen werkt: lokaal ondernemerschap ondersteunen

Het lokaal ondernemerschap vormt de basis van onze welvaart, zorgt voor tewerkstelling en draagt bij tot het welzijn van onze burgers.  Daarom willen we maximale kansen bieden aan zelfstandige ondernemers en bedrijven:

• Eén centraal (digitaal) ondernemingsloket garandeert de permanente dienstverlening en  biedt de mogelijkheid voor personalisering en interactie.  Alle documenten en formulieren worden digitaal ter beschikking gesteld op de website. Aan dit loket kan men terecht voor alle vergunningen.
  • Lokale ondernemersraad: Raad waarin de bedrijven, de provincie en het middenveld (Unizo, Voka,…) vertegenwoordigers hebben.  Ze behandelen diverse aspecten van het lokaal economisch beleid en geven advies aan het stadsbestuur.

Tienen verenigt en verbindt: vrije tijd

Voor elke vereniging moet er een thuisbasis zijn. Om je vrije tijd optimaal te kunnen beleven, is er nood aan plaats en middelen.  De stad voorziet ruimte en infrastructuur.  Hierbij zijn het bieden van kwaliteit en duurzaamheid, respectvolle behandeling en multifunctioneel gebruik belangrijke principes.

Het gebruik van lokalen en reservaties van vrijetijdsbestedingen moeten digitaal gebeuren.

Dankzij N-VA Tienen kunnen verenigingen gebruik maken van renteloze leningen. Zo wordt ook het onderhoud van eigen infrastructuur gestimuleerd.

• Jeugd

Jongeren zijn de toekomst. Een huizenhoog cliché dat in Tienen niet minder waar is. Jongeren moeten zich ten volle thuis voelen en kunnen ontwikkelen in de stad. Hiervoor hebben ze ruimte nodig.  Uit de stadsmonitor blijkt ook dat er nood is aan meer speelvoorzieningen voor kinderen en plaatsen voor de jeugd, inclusief uitgangsmogelijkheden.

Voor de allerjongsten is dat in de vorm van speeltuinen. Zowel het centrum als elke deelgemeente dient minstens één openbare speeltuin te hebben, met goed onderhouden speeltuigen. N-VA wil een kindergemeenteraad oprichten, want ook de allerkleinsten verdienen inspraak in onze stad.

Voor de tieners moet er een jeugdhuis  en een volwaardige fuifzaal komen. Het Overkophuis biedt al een thuis voor maatschappelijk kwetsbare jongeren en hopelijk kan dit op termijn de rol van een écht jeugdhuis opnemen.
In samenspraak met de jeugdraad onderzoeken we hoe de jeugd optimaal kan fuiven in onze stad. Door de huidige fuiflocaties en het fuifreglement onder de loep te nemen en bij te sturen.  Naast de huidige Manège dient er voor de jongeren een kleine fuifzaal te komen in het centrum of aan de rand.  Het Houtemveld kan hiervoor een geschikte locatie zijn.

Dankzij N-VA is de bibliotheek een studieplek voor jongeren tijdens de blokperiode.  De uitdaging is om vraag en aanbod nog verder op elkaar af te stemmen.

• Sport

Als stad zijn we fier op onze bestaande infrastructuur.  Bij verdere ontwikkelings- of verfraaiingswerken van deze sportinfrastructuur, moet er rekening gehouden worden met een zeer breed publiek;  toegankelijkheid van de gebouwen voor G-Sporters en seniorensportclubs.

Het Houtemveld moet opgewaardeerd worden.  N-VA wil het oude gedeelte restaureren en een nieuwe aanbouw voorzien.  Deze aanbouw biedt ruimte voor meer en nieuwe verenigingen en kan ruimte bieden voor de uitgaande jeugd.  Bij hogere overheden kunnen hiervoor subsidies aangevraagd worden.

We durven inzetten op een gedeeld gebruik van ruimtes. We zoeken een draagvlak en faciliteren het multifunctioneel gebruik van gebouwen van verenigingen en sportclubs alsook hun samenwerking.

• Cultuur

Cultuur brengt mensen samen en draagt bij tot hun verbondenheid. Omdat steden en gemeenten zich als bestuursniveau het dichtst bij de mensen bevinden, zijn zij het best geplaatst om de lokale culturele dynamiek en creativiteit op te pikken en te stimuleren.

De stad zorgt hierbij voor een gevarieerd cultuurprogramma en zorgt dat het cultuuraanbod voor iedereen toegankelijk is.  Met het participatiefonds en de EDC (Europese kaart voor personen met een handicap) card spelen we hierop in, maar we denken ook aan livestreaming van cultuurvoorstellingen in de zorgcentra.

Tienen verenigt en verbindt: verenigingsleven

Van een stad een gemeenschap maken, ziet N-VA als een echte uitdaging.  Het belang van het sociale weefsel in buurten en wijken mag niet onderschat worden.

Een stad, wijk of buurt die aan elkaar hangt:

• zet dingen in beweging;
  • heeft bewoners die elkaar aanspreken i.p.v. naar de politie of rechter te stappen;
  • zorgt voor de nodige sociale controle en vergroot het veiligheidsgevoel;
  • zorgt voor gelukkigere en gezondere bewoners.

We streven naar een samenleving waarin iedereen participeert door drempels zo laag mogelijk te houden.  We zetten kinderen, jongeren en ouderen ertoe aan om de stap te zetten naar het verenigingsleven.  Eén vrijetijdsloket is dan noodzakelijk.

Tienen verenigt en verbindt: integratie en burgerschap

Na decennia van non-beleid maakt N-VA voor het eerst werk van een sterk integratiebeleid. N-VA wil dat nieuwkomers de lokale eigenheden en cultuur omarmen en ermee vertrouwd raken. We bevorderen respect, maar mogen we dit ook afdwingen.

Onze stad staat klaar om nieuwkomers te verwelkomen en op weg te helpen om hun toekomst in Tienen uit te bouwen. Het betreft echter een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel de nieuwkomer, de lokale overheid als de gemeenschap:

• Integratie is voor N-VA een kwestie van kansen krijgen, maar vooral ook van kansen grijpen en verantwoordelijkheid opnemen. Daarom maken we het mogelijk om het verkrijgen van een leefloon te koppelen aan de inspanningen van nieuwkomers om het inburgeringscontract te behalen. Indien de inburgeraar in begeleiding is bij het OCMW, nemen we het behalen van het inburgeringscontract op als voorwaarde in het OCMW-begeleidingscontract,  beter bekend als het GPMI (Geïndividualiseerd Project Maatschappelijke Integratie).  Inburgering heeft zo een positief effect op het leren van Nederlands, de doorstroom naar de arbeidsmarkt en de zelfredzaamheid. Indien de inburgeraar zijn verplichtingen in het kader van het GPMI niet nakomt, kan dit tot een gehele of gedeeltelijke schorsing van de uitbetaling van het leefloon leiden.
  • Samenleven begint met elkaar begrijpen en daarvoor is de kennis van het Nederlands cruciaal. Van nieuwkomers wordt verwacht dat ze zich engageren om onze taal te leren. Hiervoor kunnen ze beroep doen op het lessenaanbod van de overheid (openschool en CVO Volt).  Naast het lessenaanbod wil N-VA zoveel mogelijk oefenkansen Nederlands creëren.  Voldoende kennis van het Nederlands wil N-VA Tienen ook doortrekken in de voorwaarden voor sociale huisvesting.
  • Nieuwkomers ondervinden barrières in onze dienstverlening.  Om deze drempel weg te werken, wil N-VA Tienen één onthaalloket inrichten waar nieuwkomers terecht kunnen met al hun vragen, zoals o.a. afleveren van verblijfsdocumenten of toeleiding naar dienstverlening.  Door hier met de verschillende stads- en OCMW-diensten op in te spelen zetten we nieuwkomers op weg in domeinen als, OCMW-dienstverlening,  huisvesting, onderwijs en werk.

Integratie is een zaak van de samenleving in zijn totaliteit. Ook het verenigingsleven, de jeugdbewegingen, de bedrijfswereld, de wijken of de buren spelen een rol. Een succesvol voorbeeld is het door Ine Tombeur  (i.s.m.  de gemeentelijke adviesraad voor ontwikkelingssamenwerking, GROS) in 2017 gelanceerde “Buddy Project” waarbij vrijwilligers anderstalige nieuwkomers op sleeptouw nemen en zich engageren om hen te ondersteunen en wegwijs te maken in onze stad en samenleving.

N-VA Tienen zal met dit en andere initiatieven verder werken aan een warme en inclusieve Vlaamse samenleving.

Tienen verenigt en verbindt: deelgemeenten

N-VA Tienen gaat voor een sterk lokaal bestuur.  Onze blik is immers op de wereld gericht, maar onze wortels liggen in onze straat, wijk en stad.  N-VA erkent de deelgemeenten en voorziet de nodige faciliteiten:

• Oprichting van een adviesraad voor de deelgemeenten.  Elke deelgemeente wordt hierin vertegenwoordigd om hun noden weer te geven en samen naar oplossingen te zoeken.
  • Deelgemeentetoets: Bij elke beleidsmaatregel wordt deze ingevoerd en afgetoetst of de beleidsmaatregel van toepassing is in de deelgemeenten en/of specifieke communicatie of aanpak  vergt.
  • Buurtbudget: Het bestaande reglement voor kleine en grote buurtinitiatieven dient verder uitgewerkt en gepromoot te worden.

Tienen verenigt en verbindt: burger- en buurtinitiatieven

Onder impuls van “de tien” ontstonden er in onze stad verschillende buurt- en burgerinitiatieven, bovenop de reeds bestaande.  N-VA vindt dit enorm belangrijk omdat buurt- en burgerinitiatieven de hoeksteen van een warme gemeenschap vormen.

Daarom:

• Buurtevenementen moeten centraal aangevraagd kunnen worden aan het vrijetijdsloket;
  • Komt er een centrale plaats voor logistieke en infrastructurele ondersteuning;
  • Geven we de brochure “eerste hulp bij buurtinitiatieven” uit;
  • Willen we burgerinitiatieven financieel ondersteunen met impulssubsidies totdat deze een onderkomen vinden in de bestaande structuren.